ICOM hjælper Faaborg Værft med elektrisk færge

Det er Faaborg Værft A/S, der står bag en ny elektrisk færge, som fungerer som havnebus i Stockholm. Kombinationen af elektriske motorer og robuste kompositråvarer, som ICOM har leveret, gør, at færgen lever op til moderne krav om lavere forurening, mindre støj og billigere drift.

“Sjövägen” er en ny, moderne, elektrisk havnebus i den stockholmske skærgård. Otte gange om dagen transporterer den op til 150 passagerer ad vandvejen, når de skal på arbejde, i skole, til studiet eller på sightseeing. Det er Faaborg Værft, der har konstrueret og bygget færgen og ICOM, der har leveret alle kompositmaterialerne.

Kompositmaterialet PVC sandwich er anvendt til både styrehus, oversiden af fartøjet og skibsskroget. Det er en af de væsentligste grunde til, at færgens vægt er reduceret markant i forhold til traditionelle færger. Samtidig betyder brugen af kompositmaterialer, at færgen kan bevare sin strukturelle integritet, og at overfladerne dermed hverken mister hårdhed eller styrke, og at færgen fremstår pæn og velholdt år efter år. Den lavere vægt og anvendelsen af elektriske motorer har samtidig den fordel, at både støj- og miljøbelastningen bliver mindre sammenlignet med anvendelsen af almindelige forbrændingsmotorer.

“Sjövägen” er specifikt blevet udviklet til vandvejene i Stockholm, og er rederiet Ballerina AB’s fjerde færge – men deres første elektriske. De har i alt 4 færger, der bruges som offentlig transport i og omkring Stockholm.

Andre cases

ICOM leverer kompositråvarer til livreddertårne

ICOM leverer kompositråvarer til letvægtskatamaran. Måløy Verft præsenterer "The Rose Express"

Heksen, der (stadig) ikke vil brænde

ICOM hjælper Faaborg Værft med elektrisk færge