Det er brændstofforbruget pr. kilo fisk som tæller…

Da Rederiet Fjordbakk i Norge stod for at udskifte et udtjent fiskefartøj, faldt valget på en nybygning, som er bygget udelukkende i ICOM Epoxy Vinylester. Dette kompositmateriale er let og gavner blandt andet brændstoføkonomien, så her hos ICOM Composites tøver vi ikke med at kalde fartøjet, Seingen, for; “en miljøbåd uden batterier”.
Seingen er bygget af Mundal Båt AS i Norge.

 

 

 

 

 

 

 

Seingen er et fiskefartøj rigget med snurrevod og har plads til et mandskab på 4 personer, alle med egen kahyt. 

Skibet benyttes til fiskeri af hvidfisk – herunder torsk, sej og kuller og har et nedkølet lastrum på 120 m3. Seingen kan også transportere levende fisk og vil primært fiske ud for Nordland og Finnmarks kyster.

Båden er fuldt isoleret grundet bygningsmaterialet, der er en sandwichkonstruktion med glasfiberarmeret vinylester. Det vi i hvert fald kan slå fast om fremtiden er, at miljø og klima bliver et spørgsmål ved alle tænkelige nybyggerier i fiskerisektoren og så er kompositbåden fra Mundal Båt et meget godt alternativ.

 

 

 

 

 

 

 

Driftsudgifterne er lave på et fartøj som Seingen. Båden drives af en 13 liters 500 hk. Scania motor. V   ed en hastighed på 8mil (1mil=1852 meter) brugte båden 38 liter i timen, og da den blev sænket til 7mil reducerede man forbruget til 20 liter. Ved fuld hastighed, der er 10mil, går der 93 liter diesel i timen.

”Når det kommer til slutregnskabet er det brændstofforbruget pr. kg fisk, der tæller og vi har en arbejdsplads der er god for både miljøet og os” siger reder Svein Håkon Fjordbakk.

Andre nyheder

Information om betydelige prisstigninger og råvaremangel!

Orkanen fightede forgæves mod glasfiberflagstangen

Broen i Bergen længe leve…

30 års jubilæum og still going strong