ICOM leverer kompositråvarer til letvægtskatamaran. Måløy Verft præsenterer “The Rose Express”

ICOM Composites har leveret alle kompositmaterialer til Måløy Verft AS’ nye katamaran “The Rose Express”. Qua sin unikke konstruktion i polyester og vinylester kan letvægtskatamaranen – i modsætning til traditionelle færger – både hurtigt og smidigt komme rundt i de norske fjorde og til og fra øerne. Også selvom den både har biler og passagerer med om bord.

Letvægtskatamaranen, “The Rose Express”, er bygget af kompositmaterialer som polyester, vinylester, carbon og glasfiber – alt sammen leveret af danske ICOM til norske Måløy Verft AS.

Materialevalget gør, at “The Rose Express” adskiller sig fra andre store katamaraner ved både at være let og usædvanlig robust og stærk på samme tid. Hun vejer kun en tredjedel af, hvad konventionelle stål-katamaraner vejer og ca. 20 % mindre end de katamaraner, der er bygget af aluminium.

Katamaranen er også ualmindelig hurtig. Udstyret med to 580 Hk-motorer skyder hun en topfart på 24 knob. Selv med 47 passagerer og 10 tons på dækket holder hun en fart på 23 knob – hvilket er exceptionelt for et fartøj, der blot er 23 meter langt og vejer 54 ton.

Konstruktion og valget af kompositmaterialer gør katamaranen markant lettere og hurtigere, end de traditionelle færger, der normalt transporterer biler og mennesker langs den smukke, men alt andet end lineære, norske kyst. Og det gør bl.a. at “The Rose Express” kan klare sin rute på kortere tid, at hun kan sejle mere hver dag – og at hun er mere miljøvenlig end de tunge, langsomme færger.

(ICOM2014)

Andre cases

ICOM leverer kompositråvarer til livreddertårne

ICOM hjælper Faaborg Værft med elektrisk færge

Heksen, der (stadig) ikke vil brænde

ICOM leverer kompositråvarer til letvægtskatamaran